...

لطفا تاریخ را انتخاب نمایید

چیز امروز


۱۰ آبان ۱۳۹۴

ایرانی‌ها چه سرچ می‌کنند

مسعود مرعشی

برای خواندن این مطلب اول پنج بار پشت سر هم بگید «دبیر شورای راهبری جویش‌گر بومی». اگر زنده موندید، بقیه مطلب رو بخوانید.
این آقای دبیر شورای… ولش کنید! در مورد تحلیل محتوایی خدمات داده‌ای پرمخاطب در ایران که از طریق جستجو در موتور… این را هم ولش! خلاصه که گفته: «ایرانی‌ها در اینترنت به دنبال خبر، شبکه توزیع تبلیغات، مخزن کتاب، نقشه، بازی و شبکه اجتماعی متخصصان هستند.»
واقعا آمار درست و به جایی است. من خودم به عنوان یک ایرانی اگه هر روز شبکه توزیع تبلیغات رو جستجو نکنم، روزم شب نمی‌شه. مخزن کتاب رو که دیگه نگو، همه‌گیره، یعنی هر جا دور و برت رو نگاه می‌کنی می‌بینی یه ایرانی سرش تو گوشی و لپ‌تاپه و داره کتاب‌های الکترونیک مطالعه می‌کنه. بعد همه رزومه‌های کاری‌شون رو گذاشتن توی شبکه اجتماعی متخصصان تا بتونند بحث‌های فنی و پژوهشی بکنند. خبر هم که دیگه جای خود، همه دنبال اخبار علمی فرهنگی. یعنی یه ایرانی اگه این جستجوهای آموزشی‌فرهنگی رو هر روز توی اینترنت انجام نده تنش کهیر می‌زنه.
شاهد مثالش همین گوگل که وقتی می‌خوای سرچ کنی، جستجوهای پرطرفدار رو بهت پیشنهاد می‌ده. مثلا بعد از توافق وین اگه سرچ می‌کردین «توافق» گوگل می‌گفت: توافق سحر قریشی با نامزدش برای گرفتن عروسی؟ می‌گفتی نه! می‌گفت: توافق مالی احسان علیخانی با مدیریت شبکه سه برای ماه عسل سال بعد؟ می‌گفتی نه! می‌گفت: دیگه ناموسا توافق بازیگر زن ایرانی با سرویس‌های جاسوسی غرب برای کشف حجاب! می‌گفتی نه… دیگه گوگل قاطی می‌کرد و می‌گفت برو تو همون اینترنت اکسپلورر سرچ کن.
خلاصه اینکه موی لای درز فرمایشات دبیر شورای راهبری جویش‌گر بومی نمی‌ره و ما ایرانی ها اهل جویش‌های مشکل‌دار نیستیم و فقط جوینده علم و دانشیم. اگر شک دارید همین الان گوگل رو باز کنید، تایپ کنید «ک». دیدید مسیر زندگی‌تون عوض شد؟ خیلی‌ها با همین سرچ مسیر زندگی‌شون عوض شد. تا دست‌تون بنده با شما عزیزان خداحافظی می کنم. / چیزنا دات آی‌آر chizna.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>